lördag, maj 02, 2009

Fem olika smör

Vi har haft slut på smörgås-smör. De senaste dagarna har jag därför använt Philadelphia-ost som smör på våra smörgåsar. Idag åt vi frukost allihopa och då tog min sambo fram bakmargarin till att smöra smörgåsarna med, varpå vår dotter säger
- Men det där är väl inget smör.
- Jo, svarar vi, vi använder det ju mest att baka med men det går bra att använda som smör på smörgåsarna också.
- Jaha, va bra, vi har ju använt sånt där vitt smör också som smör.
- Ja du menar det som är ost, ja det finns många olika smör man kan använda, säger jag.
Vår dotter börjar räkna efter på sina fingrar
- Det finns vanligt smör, ost-smör, baksmör.
- Jag vet att du kan ett till smör, säger min sambo.
- Vaddå?
- Sånt smör du tar på din broccoli, säger han.
- Ja precis, fyller jag i, det som du doppar din broccoli i.
- Flask-smör kan man ju säga, säger min sambo.
Hon skiner upp.
- Jaa, hon tar upp sin hand igen och börjar räkna på fingrarna.
- Vanligt smör, ost-smör, baksmör, flasksmör...hmmmm....
- Hur många smör blir det undrar jag.
- Fyra säger hon lite försiktigt, sen utbrister hon
- Jag kan ju ett till, sånt som vi har på förskolan som man kan klämma fram.
- Just det, messmör, säger jag.
- JA, säger hon. Och så rabblar hon igen
- Vanligt smör, ost-smör, baksmör, flasksmör och messmör.
Hon tittar på sina fingrar.
- FEM olika smör finns det.
Det finns alltså fem olika smör att ha på smörgåsen, allt beroende på vad man har hemma i kylskåpet....

1 kommentar:

Kickit sa...

Vad glad jag blev nu. Det finns någon mer än jag som äter messmör! Jag har väl i och för sig trott det eftersom det finns att köpa. Affärerna kan ju naturligtvis inte ha det bara för min skull. Men jag visste inte att det fanns i tub. Jag köper alltid Fjällbrynt i en gul ask.