söndag, maj 03, 2009

Små Väckarklockor

Ibland litar jag och min sambo för mycket på våra mänskliga små väckarklockor. Våra barn vaknar nästan utan undantag alltid innan klockan sju. Förutom idag. Idag skulle vi passa en tid klockan kvart i tio. Vilket medförde att vi skulle behöva lämna hemmet kvart över åtta på morgonen. Vår familj behöver alltid minst en timme för att komma iväg. Så när våra barn vaknar kvart i åtta i morse sprack hela vårt tidsschema. Vi behöver nog inse att ibland överraskar våra barn oss även när det gäller att sova på morgonen, fast vi trodde nog inte att det skulle hända förrän de var tonåringar.

För övrigt så var vi på femårskalas idag hos kusinen. Jag frågar honom lite skämtsamt
- Vad är det du fyller nu då, är det sju år?
- Eller är det 14 år, frågar min sambo.
- Nej, säger han, jag fyller ju fem, så visar han upp fem fingrar.
Min sambo säger då
- Så nästa år när du fyller sex år, räcker den handen inte till, då måste du ta till andra handen också.
Kusinen tittar på sin andra hand och tar upp ett finger till där tillsammans med sina andra fem. Så tänker han en stund.
- Men när jag fyller 11 år då räcker inte dom här till, han visar sina båda händer, då får jag ta en till hand.
Det är just det som är lite jobbigt när man är liten och räknar allt på fingrarna, blir det mer än 10 så är det alltid lite klurigt.

2 kommentarer:

Kickit sa...

Tårna!

Nez sa...

;) fast tänk om man bara har fyra tår? ;)