tisdag, maj 12, 2009

Maskrosparadis

I vår trädgård har vi en hel del blommor för små tjejer att plocka. Det har plockats mest maskrosor, och det är ju bra, men även nån tulpan och gullviva har slunkit med. Och då har vi sagt till att det får man inte plocka, utan ni får plocka maskrosor. När jag häromdagen plockade en blombukett till att ge bort, råkade jag plocka en blomma som min sambo skulle ta frö av. När jag precis plockat dem kom han och sa
- Nej, plocka inte dom. Jaha redan försent. Jag skulle ju ta frö av dom.
- oj....säger jag och skäms lite, jag visste inte det.
I samma ögonblick kände jag mig som 3 år och fick erfara hur det var att få smaka på samma medicin som jag själv utdelat någon dag tidigare. Det är nyttigt ibland, att få uppleva det som barn får.

Min dotter och kusin E sprang runt och plockade maskrosor i mängder i söndags. Plötsligt ser jag dom springa över till granntomten, en tomt som för övrigt inte sköts mer än en djungel, och jag ropar till dom
- Nej tjejer, gå inte in där, det är inte våran trädgård, dit får ni inte gå.
- Men...
- Kom tillbaka hit igen är ni snälla, fortsätter jag.
- Men nu finns det inte några maskrosor kvar hos oss att plocka så vi ville plocka där inne, säger dom besviket.
- Ja, säger jag lite tyst för mig själv, då kan jag förstå att det är lockande att gå in dit till det där maskrosparadiset...

2 kommentarer:

Fredrik W sa...

Läser bloggen nästan dagligen. Funderar nästan själv på att börja blogga men inser att jag kanske inte besitter berättandets gåva utan försöker tillsvidare skriva i vår egna Linusdagbok. Inatt kräktes han två kaskader. En i sin säng (bytte allt) och en på sin mamma och föräldrarnas säng (det var mammas mjölk som gjorde att han kräktes, bytte allt där med)... Verkar som att hans lilla mage har svårt för vätskor (bröstmjölk, välling mm).

Nez sa...

kul att du läser!!! jag blir alltid lika glad när någon säger att dom läser, då motiverar det till att skriva mer.
Lilla linuspojken, stackarn, jag säger som storasyster i huset brukar säga "det är inte roligt att kräkas" Hoppas kommande natt blir lugnare för er.....