måndag, maj 25, 2009

Alla har två händer

Igår stod jag och gjorde lunch. Min dotter stod med och hjälpte till. Jag iakttog henne och sa efter en stund
- Behöver du gå och kissa?
- Nej! kom det snabbt till svar.
Jag väntar en stund
- ok, är det säkert att du inte behöver kissa?
- Ja svarar hon lite irriterat
- Men du ser väldigt kissenödig ut.
- Gör jag?
- Ja, du ser kissenödig ut så jag tycker nog att du ska prova att gå och kissa.
Hon tittar på mig lite fundersamt och säger sen
- Hur ser man ut när man är kissenödig.
Jag skrattar till och svarar
- Tja, man står lite konstigt med benen kanske, och ser lite så här ut i ansiktet, jag visar en liten ansträngd min.
Hon skrattar
- Jaha, fast vet du hur jag ser ut när jag är kissenödig?
- Nä, säger jag förväntansfull
- Så här, och så gör hon en min med ansiktet där hon ser väldigt förvånad ut.
Sen skrattar vi båda två.
Och det är klart, det är inte alltid lätt att tyda kroppspråk, fast jag måste nog säga att en mamma ser ganska tydligt när ens barn är kissenödiga, trots att dom hävdar motsatsen...

Senare ska vi bära ut fika till trädgården.
- Kan du ta den här säger jag till min dotter, och ger henne en liten kanna med mjölk.
- Ja det kan jag, säger hon och så ställer hon den på golvet medan hon tar på sig skorna.
- Kan du ta de här med, säger jag och sträcker fram två plastglas staplade i varandra.
Hon tittar på mig med en självklar min
- Det är klart jag kan, jag har ju två händer.
- Jamen precis, tänkte inte på det, säger jag.
Hon tittar lite konstigt på mig som om hon inte förstår och säger
- Men alla har ju två händer.
- Ja jo, det har dom ju.
Hon visar upp sina händer
- En, två. räknar hon
Sen springer hon ut och jag tänker att det är allt en rolig tjej det där. Min dotter.

Inga kommentarer: