tisdag, maj 26, 2009

Stökig källare

Vi behöver städa vår källare. I helgen så kom vi ett steg närmare det till synes oändliga uppdraget. Mormor passade barnen en dag så vi kunde gå in för det helhjärtat. När jag skulle förklara för vår dotter varför vi skulle åka tillbaka hem medan dom var kvar hos mormor lät det så här
- Vi, du, jag och lillebror åker till mormor, så sover vi där. Sedan på morgonen åker mamma tillbaka hem medan du och lillebror är kvar hos mormor.
- Varför ska du åka tillbaka och vi stanna?
- Pappa och jag behöver städa i källaren, och det är ju så många saker där som inte är för barn, typ alla verktyg och så som man kan göra sig illa på om du och lillebror skulle gå med oss där medan vi städar.
- Ja, man kan ju ramla på nån spik eller så.
- Precis, och då har ju ni mycket roligare hos mormor. Leka i sandlådan och så.
- Ja!
- Så kommer jag och pappa på kvällen sen till middagen och äter middag med er. Och så åker vi hem sedan på söndagen. Det blir väl bra.
Hon ler sen säger hon glatt
- Ja och så när jag kommer hem sen hit och går ner i källaren så blir jag förvånad och säger "Nämen här har ju ni städat"
Jag skrattar gott och tänker att ja, till och med våra barn blir förvånade när vi har städat i källaren. Då är det stökigt....

Inga kommentarer: