tisdag, juli 01, 2008

Hajar

Min dotter ritar mycket. Ofta får teckningarna samma motiv periodvis. Ibland är det regnbågsteman, då målar hon några streck med varje penna i lådan. Sen har vi Pippi-perioder då hon målar Herr Nilsson, Lilla Gubben och de andra figurerna. Nu senast är det kverarium. Eller som vi andra brukar säga: Akvarium. Fast med napp i mun tyckte jag att hon sa varulv, och då blev jag lite orolig. Ritar hon varulvar....har jag varit så förvirrad och låtit henne titta på Buffy the vampire istället för Bolibompa....Men när hon förklarade lite närmare vilka fiskar som hon ritat i sitt kverarium och när jag tog ut nappen så jag hörde alla bokstäver hon sa, blev jag lite lugnare.

I kverariumet fanns en brokig samling. En ål ! Två valar ! och en vågfisk !
- Vad är en vågfisk för en fisk, frågar jag.
- Det är en fisk som gör vågor, svarar hon.
- Han gör så här, och så gör hon vågrörelser med hela kroppen. Och jag ser rikigt framför mig hur en vågfisk ser ut.
- Bor dom här fiskarna i akvariet, jag pekar på hennes teckning.
- Nä, inte egentligen. Ålar bor i skålar, säger hon och skrattar. Hon älskar när saker rimmar.
- jasså var bor valarna någonstans egentligen ?
En blå buss åker förbi fönstret.
- Valar bor i bussar, så skrattar hon igen. Jag bara älskar hennes fantasi, och hennes spontana kommentarer.

Akvariebesattheten kom antagligen från att hon såg ett leksaksakvarie som våra kompisars son hade. Ett litet gulligt som innehöll två små leksakshajar, som såg ut att simma omkring genom att en liten fläkt pytsade ut luft i vattnet som fanns i den lilla behållaren. Min sambo visste inte om att min dotter hade sett detta leksaksakvarie så när hon till honom säger:
- Pappa jag vill ha ett kverarium
blir han lite förvånad över hennes svar (eftersom han tror det är ett riktigt akvarie hon menar) när han frågar
- Vad ska du ha i det akvariet?
- Hajar.

Inga kommentarer: