torsdag, juli 03, 2008

Inneväder och uteväder

Idag har jag fått en till syster. Min arbetskompis var förbi och hälsade på. När hon åkt hem och jag går förbi mina grannar som är ute och målar sitt garage frågar dom om det var min syster som var här och hälsade på. Ja, sa jag. Ni var väldigt lika sa dom. Eller förresten menar du idag undrar jag. Ja alldeles nyss. Näe det var ju min arbetskompis, min syster var här och hälsade på i måndags, det var det jag trodde. Så plötsligt hade jag fått en ny syster. Och vem vet vilka förfäder jag har, vi kanske är släkt på långt håll min nya syster och jag.

Det är något konstigt med varmt väder. När det inte är sommarväder, önskar jag att det vore varmt och soligt. När det väl är sommarhett och soligt tycker jag det faktiskt är ganska jobbigt. Och det är så typiskt för Sverige att man inte får tycka det är jobbigt. För skulle man säga en fras som:

- Jag tycker det är för varmt och soligt.

Ska man i Sverige alltid lägga till en bifras såsom

- Fast jag ska inte klaga

eller

- Bäst att inte klaga för då kanske hela sommaren blir regnig.

Precis som om Gud eller någon lyssnar och kommer straffa oss svenskar för att vi tycker det är för hett på sommaren genom att beordra regn resten av sommaren. För så kan det ju inte vara....eller....jag menar, det är ju rätt skönt med sol och värme om jag tänker efter.

Just det här med att vi gärna kommenterar väder hör jag tydligt genom vår dotter. Idag tittade hon ut genom dörröppningen och sa:
- Ser inte så mulet ut idag.
Och min sambo kommenterade även det kommande vädret som stod i tidningen idag med ett skönt konstaterande:
- Jamen på söndag ser det inte så tokigt ut för att vara ute.
Jag undrar hur innevädret ser ut på söndag.....

Igår kom min sambo hem från jobbet och sa till vår dotter, nu ska jag vara ledig länge och så i morgon ska vi åka på semester.
- Ja sa hon och då ska alla vi vara med på semestern. Alla vi ska åka på semester.
- Vem ska bo här då? frågade han.
Hon blir lite förskräckt men säger sen skrattandes
- Nämen vi kommer ju tillbaka, det är ju vårat hus det här. Inte nån annans.
- ja så är det ju, sa vi.

Och så har vi lärt oss vad leverpastej kan heta om man är 2år. Leverpasta. Låter mer som ett utdrag ur en hemsk skolmatsalsmeny.....

1 kommentar:

Winnie The Pooh sa...

Lego-past heter det hos Familjen R.
kram och ha en skön skön semester!