onsdag, juli 02, 2008

Frysenödig

Morden i midsomer. Tisdagar betyder mord i engelska landsbygden och jag är som fastklistrad. Jag vet att det är många som tycker att serien är fånig med mord i parti och minut i detta lilla county. Men det spelar inte mig någon roll vad andra tycker, jag är fast. Inte mycket kan få mig att missa episoderna. Och jag vet förresten att det finns minst lika många som älskar serien som tycker den är fånig. Min kompis tex. Som hade världens dilemma eftersom någon hade förlagt en möhippa till just en tisdag.
- Vet dom inte att sommartisdagskvällar är heliga, sa jag
- Tydligen inte, svarade hon. Jag funderar om det kan vara så att en möhippa är slut kl 21 så jag hinner hem.
- Skulle inte tro det va? sa jag
- Nä suckade hon, inte troligt alls....
- Om jag någongång får en möhippa, kom ihåg att du får vara den som ser till att inte förlägga den till en sommartisdag, sa jag.
- jag lovar.

Idag har vi tränat på att inte ha blöja. Min dotter och jag var vid sjön och badade. Efter hon badat tänkte jag att hon säkert var kissenödig. Jag frågade om hon var kissenödig och hon svarade ja. Jag virade in henne i en handduk för hon frös och sen sprang vi in i skogen och hon försökte kissa, men det kom inget.
- Vi provar igen senare sa jag.
- Jag var nog inte kissenödig, sa hon. Jag är bara frysenödig.

Senare bakade hon och hennes kompis sandkakor. Eller rättare sagt geggamojakakor.
- Mamma vill du smaka?
- Gärna, vad är det för smak?
- Geggamojesmak.
- Jasså hur smakar det?
- Äh, smaka får du se.
Såklart. Annars kan man ju inte veta.....

Inga kommentarer: