söndag, juli 27, 2008

Bil-lek

Under våra bilresor nu på semestern har vi faktiskt inte bara tittat på DVD. Det har även blivit en hel del annan underhållning. Min dotter och jag brukar hitta på olika bil-lekar också, precis som på det glada 70- och 80-talet. Så här gick det till på vägen mellan Göteborg och Borås.
- Hej Hej Hallå jag har en liten lek här, säger jag (så börjar alltid den som vill leka en bil-lek, den andre svarar då följande)
- Jaha, hur gör man den leken då, svarar hon.
- Jo, jag säger ett djur och så ska du hitta på en sång med det djuret i.
- Okej mamma, då kör vi.
- Katt, säger jag.
Hon sjunger den sång som går att sjunga på typ alla bondgårdsdjur
- Jag bor på en bondgård, en liten katt jag är, och när jag blir hungrig så låter jag så här: Miau.
- Bra, mycket bra! Nu är det din tur att säga ett djur.
Hon funderar och tittar ut genom fönstret. Jag tänker att nu säger hon garanterat ko, häst eller hund.
- Örn!
- Va? Örn? Det va svårt, säger jag och skrattar.
Jag är tyst ett tag, sen börjar hon sjunga följande med Hujedamej-melodin:
"Örn örn örn örn örn örn örn örn örn örn örn örn örn....osv....."
- Ha ha ha, den var smart du, och jag skrattar ännu mer.

Inga kommentarer: