onsdag, juli 09, 2008

Äggsäng och kaviarbetoning

Det är semester. Det märker vi eftersom vi åt sen frukost kl 9 och hade helgfrukost på en vardag. Då blir det ägg. Det gillar min dotter. Fast inte så mycket för att äta ägget utan för själva skalandets skull. Och efter ett antal skalbitar på golvet, stolen och bordet senare är det dags för sängen.
- Jag vill ha sängen, säger hon. Jag vill ha äggets säng.
Och då menar hon äggdelaren. Det är liksom toppen på gräddmoset. Det är lika roligt varje gång att lägga ägget i dess säng och sen likt en giljotin se det omformas till äggskivor. Oslagbart nöje.

Sen kom min seger för dagen. Min dotter säger kaviar exakt som jag och inte som min sambo. Han betonar kaviar på första a:et. Jag betonar på andra a:et. Och idag när min dotter sitter vid frukostbordet hör jag henne säga
- Tycker du om kaviâr mamma?
- Ja det gör jag, och skrattar med seger i rösten.
- Va snyggt du säger kaviar.
- Kan du säga det en gång till, säger min sambo till min dotter
- Kaviâr, säger hon
Och jag fortsätter äta min frukost med en fånig stolthet i ryggen. Min boråsdialekt har segrat över falköpingsdialekten!

Inga kommentarer: