måndag, juli 07, 2008

Akut som fungerar och Text-TV

Idag har jag ätit legoglass. De gröna bitarna var päronglass, de blåa blåbärsglass och de gula citronglass. Så kom hon med en beige legobit som jag skulle smaka på.
- Vill du smaka mamma
- Gärna, vad är det för smak
Hon tittar en stund på legobiten och funderar, sen säger hon
- Det är beigesmak
Antar att det är en ganska lam och intetsägande smak.....


Vi har även varit hos doktorn idag som har tittat i min dotters näsa
- Det var en liten näsa
Jamen va trodde han på en tvååring...att hon skulle ha en snabel?
Sen säger han när han stoppar in den här tittmakapären
- Oj nu blev det svårt att se, den immar igen för att hon andas.
Hmm...konstigt....lite svårt att säga till henne att inte andas.
Fast det var en väldigt trevlig doktor med snabba beslut för vips så fick vi en remiss till barnakuten.
- Jag får skicka er till barnakuten. Det är så svårt att se när hon andas dom får ta ett mikroskop.
Jag är ledsen, men det blir en tråkig dag på barnakuten idag för er.
Vi förstod. Kö kö kö. Så det var bara att snabbt hem och ladda upp med lite mat och sen iväg. Min dotter och sambo gick i förväg, jag och lillen tänkte sluta upp senare. Men efter en stund rings vi och döm om min förvåning när de redan kommit in till sköterskan och läkaren var på väg. Jag bedömer ju att jag inte ens hinner dit. Va? Vi som har hört att det Alltid är kö för att komma till läkare på den mottagningen och särskilt på sommaren. Ytterligare en stund senare ringer de igen, de är på väg till ytterligare en läkare, en öron-näsa-hals. De har fått tid där genast. Schvish in dit och fick hjälp där. Schvosh så har de fått antibiotika och är tillbaka 2 1/2 timma senare. Jag måste bara säga att när sjukvården fungerar, så fungerar den banne mig schvish schvosh utan man ens hinner blinka. Fast jag undrar vartifrån den där imman kom ifrån hos den första läkaren, eftersom öron-näsa-hals läkaren sa att det var totalstopp i näsborren....

En sista undran för dagen är om Text-TV är en killgrej och att det är därför den har överlevt. Jag menar att det är män som beslutar det mesta här i världen och att det är dem som vill ha den kvar. Jag känner inte till att någon endaste av mina tjejkompisar använder sig av Text-TV. Kanske kan det förstås bero på att vi aldrig talat om det, men det tar jag också som ett tecken på att de inte läser där. Har aldrig hört dem säga att "det läste jag på Text-TV". Det känns för mig som en förlegad sak när internet finns, men jag kan ha fel.

Inga kommentarer: