torsdag, januari 07, 2010

Skattgömmor

- Mamma lillebror tycker om Pingu, hag går omkring och säger pinnu, pinnu hela tiden. Tyckte jag också om pingu när jag var liten?
- Ja, jo det tyckte du väl om.
- Va tyckte jag mer om att titta på när jag var liten?
- Tja, du tyckte om att titta på Teletubbies.
- Ja, jag vill titta på Teletubbies nu.
- Ja det kan du väl få, men jag får hjälpa dig för den har vi ju bara på video.
Vi är väl några av få som har kvar en videospelare, och det är väl bäst att vi tittar lite innan den också hivas ut i förmån för något flashigt hemmabiosystem. Vi letar fram videokassetten och börjar koppla om sladdar. Men sen tog det stopp. Hur jag än tryckte, stängde av, satte på igen och även med våld försökte dra ut kassetten som redan fanns i, fick jag inte ut den.
- Nähä, sa jag, kanske har vår video helt lagt av nu.
Jag ser hur lillebror står bredvid och böjer sig ned och säger
- Näeä, näeä.
Jag börjar då misstänka att han vet nåt som inte jag vet. Och mycket riktigt. När jag lägger mig totalt platt mot marken och kikar in i kassettintaget ser jag problemet. Ett lypsyl och en polly pocket outfit.
- Nu förstår jag, säger jag.
- Har lillebror lagt in nåt där? undrar storasyster
Jag får precis in hela handen och tar ut lillebrors skattegömmor.
Han skiner upp när han får lypsyl i handen.
- Denna, denna! han håller upp den i luften.
Så var den gamla bettan igång igen, och nu blir den kvar ett tag till alltså, och inget biosystem i sikte.
Det var inte slut på lillebror skattgömmor för den skull. Lite senare ringer telefonen, och jag letar runt och när sista signalen ringer går jag fram till min julklapp som står ouppackad i köket. Där, i lådan med min köksmaskin ligger telefonen. Jag misstänker starkt vår minsta medlem. Och jag misstänker också att detta är långt ifrån vår sista skattjakt.

Inga kommentarer: