fredag, januari 15, 2010

Halv ett år

Välkommen på fika. Det bjuds på prinsesstårta, bullar och dammsugare. Findukat med två olika glas. Alla får vara med. Medan storasyster matar Glasselina och Skrållan, försöker lillebror febrilt dela den virkade dammsugaren. Efter mången försök struntar han i det och stoppar in nästan hela i munnen så att jag nästan får kväljningar själv.
- Var den god? undrar jag.
- mmmmmm svarar lillebror och skrattar sen högt och fortsätter att försöka smaka på tårtan. Det går inte så bra. Då tar han fingrarna i pincettgrepp och säger med en väldigt tillgjord späd röst
- Pytte pytte biit biiit
Och så låtsas han ta pyttelite tårta, mumsar upp pyttebiten, och sen skrattar ännu mer. Vi andra fikagäster skrattar också åt vår lilla pajas.

Innan läggdags har vi sen följande konversation.
- Mamma, det här är min bebis. Min dotter visar upp dockan som heter Glasselina.
- Jaha, va söt hon är, säger jag.
- Hon dricker bara välling.
- Jaha du menar att hon inte kan äta riktig mat?
- Ja, men Skrållan hon är större.
- Jaha, hur gammal är hon.
- Hon är...typ.. två.
- Jaha, ja då kan ju hon äta riktigt mat.
- Ja hon har precis lärt sig.
- Ja det förstår jag.
- Men glasselina, hon är mycket mindre.
Hon håller dockan som en bebis.
- Ja det ser jag ju, svarar jag.
- Ja, för hon är bara halv ett.
- Ja ja, då är hon ju bara sex månader alltså.
- Ja, 6 månader är hon.
Smart. Undra bara vad jag är då? Halv 35.....inte lika charmigt.....

1 kommentar:

syrran sa...

Här skrattar också storebror och lilla syster när jag läser om vad lillebror gör. storebror undrar om tårtan och dammsugaren är sönder nu.