måndag, januari 25, 2010

Kycklingdag och städdag

Vi har haft städdag. Vi har städat städskåpet. Det tog en hel söndag. Vi hittade mycket som vi skulle städat bort för längesen. Men man hittar även små guldkorn bland muttrar, brandvarnare och förlängningssladdar. Som ett litet vykort skickat av vår gudson en gång för länge sen, där det på framsidan stod
"Många människor försummar den lilla lyckan medan de förgäves väntar på den stora"
Jag hoppas att jag inte är en av dom. Jag har ju mina små lyckor precis här där jag är, i mitt hus, i min familj, i vårt hem. En helt vanlig städsöndag, är dom framför mig, och jag tittar på dom, min sambo, min dotter och min son. Vi är alla varandras små lyckor. Så nu ska jag sätta upp det lilla vykortet, hittat bland gamla avlagda saker, det vykortet som fick mig att stanna upp och tänka till.

Vi har också haft kyckligdag. I lördags. Då åt vi kycklingklubbor. Det tycker vi och barnen är ganska gott att sitta och gnaga på. Så länge man i alla fall inte tänker på vart kycklingen kommer ifrån.
- Vet ni, säger vår dotter där vi sitter vid middagen, det finns två olika kycklingar.
- Jaa, säger både jag och min sambo lite fundersamt.
Hon fortsätter
- Kyckling som man äter. Och så hönans kyckling.
Jag och min sambo tittar på varandra. Vi nickar och svarar lite dovt
- Ja, just det.
Vi hade såklart inte hjärta att säga att vi just nu faktiskt sitter och äter hönans lilla kyckling. Vi kände väl att det, det får vi förklara vid ett annat mer passande tillfälle...

Inga kommentarer: