tisdag, januari 26, 2010

Lyxfredag och teatersöndag

I fredags var vi hemma. Lillebror hade varit hängig på dagis dagen innan och vi fått hämta honom tidigare, så vi var hemma och vilade. En hel dag hemma, utan att gå utanför dörren. Vi började med mannagrynsgröt. När jag ställer fram gröten till min dotter säger hon
- Mmmm va gott.
- Varsågod svarar jag.
- Mamma det här är lyxigt.
Jag skrattar till
- Ja du det är det.
- Det är en lyxfrukost idag.
Så drällde vi hemma på förmiddagen och till lunch slängde jag ihop amerikanska pannkakor. Eller som vi också benämde det "sockerkaka med sylt".
- Vet du mamma, vi har en lyxlunch också.
Och visst, lyxigt var det.
Sen kom min sambo hem. Vi åt middag. Tacos.
- Vad tycker du nu, om middagen ? undrar jag till min dotter.
Hon ler stort.
- Lyyyyxigt.
Vi skrattar. Hon skrattar och säger
- Vi har haft en riktigt lyxdag.

Lyxigt värre blev det också på söndagen då vi blev bjudna på dockteater. Vår dotter höll föreställning. En eminent föreställning om snögubben Lennart, flickan Anja och kapten krok. När hon var klar, ropade vi bravo och klappade händerna. Så hoppar lillebror upp från mitt knä där han suttit och beskådat teatern. Så säger han
- Minn tuu, minn tuu
- Ja nu är det lillebrors tur säger storasyster och hoppar upp i mitt knä.
Vår ett och ett halvåriga son gömmer sig bakom soffkanten och efter ett tag ser vi snögubben kika upp.
- Hä hä, hä hä.
- Hej hej snögubben säger vi tillbaka.
- Hä hä, hä hä, säger han igen
Vi skrattar så vi kiknar men han bara fortsätter
- Hä hä, hä hä säger han och rör snögubben fram och tillbaka.
Tror aldrig att jag skrattat så åt en snögubbe som säger hej.
Söndagsnöje av högsta rang.

2 kommentarer:

kusinh sa...

Lyckliga ni som hade en sådan lyxfredag!! Kanske ska ta efter. Skönt när mannagrynsgröt är lyx, då är inte kraven så stora...
Men mannagrynsgröt är väldigt gott så å andra sidan behövs kanske inte mer för lite lyx, jag ska nog ta mig en lyxfrukost imorgon, då har jag dessutom sovmorgon.
ha det bra, kramar kusin H

Nez sa...

Ja lyx ska man ha, kanske lite varje da´ :) hoppas vi ses snart, kram!!