söndag, januari 10, 2010

Jag är nöjd med dom jag har

Tro det eller ej, men idag när vi snöt lillebror på morgonen, kom det fortfarande färgat snor. Vi började bli riktigt oroliga för hur många non-stop han verkligen hade stoppat i näsan. Fast jag såg ju faktiskt att det var väldigt många kvar i skålen när jag hällde ut dem. Men man börjar ju undra....

Idag åkte jag och min dotter för att först hämta hennes kompis F och F's mamma. Vi skulle iväg och se Disney on Ice. Min dotter hade tagit på sig sin princessklänning och vi hade tagit med vingar och trollspö. Allt för att smälta in. När vi satt där i bilen på väg, säger prinsessan i baksätet
- F skulle vara Mimmi och jag är prinsessa.
- Ja precis, det blir ju jättebra.
- Vet du, F har många prinsessklänningar. Dom hänger på krokar. Hon har snövitklänning och askungenklänning och några mer.
- Ja men du har ju din som du har på dig.
- Jaa...säger hon lite tveksamt. Jag har bara två klänningar.
- Du kanske skulle vilja haft någon mer. Det kanske du kunde ha önskat dig i födelsedagspresent. Eller vill du ha fler klänningar.
- Nä, säger hon självsäkert, jag är nöjd med dom jag har. Jag behöver inte någon mer.

Jag tittar på henne i backspegeln och beundrar henne. I detta konsumtionssamhälle kom hennes svar ganska oväntat. Men hjälp va stolt jag blev att hon själv kände sig nöjd. Och jag borde verkligen själv följa hennes exempel och vara nöjd. Vara nöjd med den fåtölj vi har i sovrummet, flytta ned den i vardagsrummet, ställa den i hörnet där jag egentligen vill ha en sprillans ny fåtölj. Sen sätta mig där och läsa en bok och bara vara nöjd över att jag överhuvudtaget har en fåtölj. Kanske ska jag till och med gå och göra det nu, med en gång. Börja året med att vara nöjd.

4 kommentarer:

Olga T sa...

Det färgade snoret var något nytt!
Tack för din gulliga kommentar i söndags. Jag hade själv inte tänkt på grenen förrän du påpekade det. Nu ser jag det jättetydligt. Det är en koltrast.

pfunke sa...

Tackar för en trevlig stunds läsning!

KusinH sa...

Ja, visst borde vi ta efter hennes klokheter! Jag ska försöka tänka på att vara nöjd med den jag har! Kramar Kusin H

Winnie The Pooh sa...

Vi var också där! jag såg faktiskt en liten tjej i prinsessklänning och vingar! Tänk om det var ni?
Kramar!