tisdag, januari 05, 2010

Lasangen i frysen

Efter att två dagar i rad hållt på i en halvtimme med att få hem en gråtandes storasyster från dagis, var jag trött. Inget var bra. Hon ville inte åka hem, ville inte ha kläder på sig, ville stänga bildörren själv, vilket inte är lätt fastspänd i en bilstol, skrek sig hes för att hon ville ha lypsyl osv. När vi väl kom hem idag, höll jag på i en kvart för att få igång lyktan som enligt lillebror tvunget skulle tändas. Men det tyckte inte stearinljuset i lyktan var en bra idé. Efter idogt karvande och försök fick jag tillslut lite fyr på det. Och så var lillebror nöjd. Men då var jag trött.
Så kom min räddning. Till min stora lycka hittade jag en stor burk med lasange i frysen. Precis vad jag behövde. En färdig god middag att bara servera. Och som barnen bara åt och åt och åt. Storasyster tog sig för magen och sa
- Mmmmm Mmmm Mmmmm
Lillebror härmade
- mmmm mmmm
Och plöstligt var alla nöjda igen. Det var lasange vi alla behövde.
Det är inte bara barn som blir griniga när de inte får mat. Tålamodets bästa vän är mat i magen. Så tänk på det nästa gång du gör lasange, gör en megastor och lägg hälften i frysen. Det kan vara din räddning en trött och sliten tisdagskväll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker om att läsa din blogg du skriver både intressant,tänkvärt och roligt.
Kram från storkusinen.

Nez sa...

TACK!! det värmer. Det blir ännu mer motiverande att skriva om man vet att någon tycker om att läsa!