onsdag, februari 24, 2010

Veckopengen

Vår lilla tjej har blivit stor. Det har blivit dags för veckopeng. Gör hon vissa bestyr som att duka av tallriken och hänga upp ytterkläder blir det en peng i veckan. Mycket för att hon ska kunna spara till något hon önskar sig, för det är ganska lång väntan när både jul och födelsedag infaller med en veckas mellanrum. Då är det bra att kunna spara ihop själv.
Idag var storkusin H här. Lycka hos vår dotter. Kusin H är favorit. Vi hämtade barnen i pulka. Åka pulka hem ända från dagis, det är lyx. Fast lillebror var inte helt nöjd med att åka i den lilla pulkan, han ville ha den stora där storasyster satt. I tårar häver han sig ur den lilla pulkan och vill sätta sig i den stora.
- Du får inte plats där också, du får åka i denna, säger jag. Och vi ska ju äta blåbär när vi kommer hem, fortsätter jag till tröst.
Han stannar upp direkt. Sätter sig genast.
- Blåbär, säger han stenfokuserat.
Ytterligare lite längre bort gnäller han till lite till när pulkan åker på snedden en bit. Jag tittar till honom. Han tittar inte på mig ens utan det ser ut som om han stålsätter sig, och som i ett mantra säger han
- Blåbär. Blåbär. Blåbär.
Som en vasaloppsåkare motiverar sig att fortsätta mil efter mil, motiverar sig lillebror att fortsätta åka i den lilla pulkan.

Väl hemma kommer belöningen. Blåbär och glass.
- Du får berätta för Kusin H vad du har börjat få, säger jag till min dotter.
- Veckopeng, säger hon lite stolt.
- Oj, va bra, får du det, säger Kusin H. Får du det varje vecka då?
- Ja asså, så här är det att om jag hänger upp min overall eller jacka och plockar av bordet så kanske det är en måndag och då får jag en peng.
- Jaha, det låter ju jättebra.
Hon tittar på Kusin H.
- Du kan ju också få en veckopeng om du kanske bestämmer dig för något du ska göra.
Kusin H ler
- Ja precis, jag får komma på något. Kanske lägga min mössa och vantar i lådan. Det brukar jag glömma.
Ja, vi alla kanske skulle unna oss en liten veckopeng när vi lyckas hålla ordning på något vi annars brukar slarva med. Veckopengen borde få en liten revival även hos oss vuxna. Det röstar i alla fall jag på.

1 kommentar:

pfunke sa...

La till dig i min blogglista, tycker att det är kul att läsa dina inlägg. Är dock fundersam på vem du är...känner jag dig? Helt ok att skicka ett mail, tack!