torsdag, februari 18, 2010

Projekt sanering

Lillebror har fått pippi på att ta av sig byxor och blöja och springa omkring och "lufta" sig. Det sker minst en gång om dagen. Oftast på kvällen och det kan man ju förstå, efter en hel dag med blöja, kan ju det vara skönt.
Hittills har det lett till en pöl på köksgolvet, och de storlegobitarna som fanns utspridda klarade sig med nöd och näppe.
Idag bestämde han sig för att ändra lite på rutinerna och började med att dra ner blöja och pyjamasbyxor i TV-rummet på morgonen i stället. Jag stod i badrummet, inte ont anande. Han får inte av sig byxorna utan går med dem och blöja hängandes nere vid hälarna från vardagrummet till mig i badrummet. Han ställer sig i dörröppningen
Jag tittar på honom
- Ja vi ska ta och byta blöja på dig nu.
- Bajs, svarar han.
- Va har du bajsat?
- Bajs, säger han en gång till medan jag går fram till honom.
Mycket riktigt. Visst var det en bajsblöja han hade gått med och därmed var pyjamasbyxor och ben sådär härligt kladdiga. Det vara bara att börja med projekt sanering, samtidigt som jag så pedagogiskt jag bara kunde försökte förklara att gör man "number two", då är det mamma eller pappa som tar av blöjan...

Inga kommentarer: