måndag, februari 08, 2010

Syskonbra

Syskonbråk. Det är något man får räkna med när man skaffar två barn. Men allt syskonbråk är det värt, när syskonkärleken infinner sig.
Storasyster sitter framför tv:n, lillebror kommer fram och jag tror att han ska stänga av tv:n. Han ställer sig bredvid tyst och tittar. Sen lägger han sig med sitt huvud i storasysters knä.
- Hej, säger hon, vill du mysa med mig här.
- Mmmm, svarar lillebror.
- Lägg dig här, så, lite närmare, så ja. Är du lite trött?
- mmm, säger lillebror igen.
Och så tittar dom på tv, tillsammans, sams, och nära. För några minuter i alla fall. Tills lillebror blir lite piggare igen och knatar iväg.
Lite senare hoppar lillebror upp och ner på madrassen i sovrummet. Han slår i huvudet i storasysters säng. Han gråter högljutt och är förtvivlad. Storasyster hjälper mig att hämta en kall, våt, handduk att lägga på pannan. Hon pysslar om honom och går och väter handduken igen för att göra den kallare. Tröstar honom och säger snälla ord.
Syskon, det är allt en bra uppfinning det.

2 kommentarer:

syrran sa...

ja det är bra med syskon, kram syrran

Anonym sa...

Ibland kan jag tycka det är jobbigt när mina barn bråkar.Men när jag läste din blogg tänkte jag nu ska jag istället lägga focus på alla goa och bra stunder de har tillsamnas och strunta i bråken.Syskonkärlek är bäst =någon som finns där i alla lägen.
Kram Stor kusinen