tisdag, februari 09, 2010

Behöver man hjälm i rymdbollar?

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Lego är bäst. Helt klart bäst. Idag satt jag, storasyster och lillebror och byggde länge. Alla lika fascinerade. Jag och storasyster byggde en snygg bil. En rymdfarkost.
Lillebror tycker mest om att plocka isär. Vi bygger och han plockar isär, till minsta beståndsdel. Och han lyckas jämt, oftast med hjälp av att bita loss de allra minsta och svåraste bitarna. Men nog lyckas han.
Så var rymdfarkosten färdig. Storasyster bemannar den med en besättningsman och tar upp den i handen.
- Det här en rymdbil. Nej det är en rymdboll.
- Ja, ska dom åka upp i rymden nu då.
- Japp, storasyster drar iväg med bilen upp i luften och ut i köket.
Efter någon sekund kommer hon tillbaka.
- Behöver man hjälm när man åker rymdboll?
- Ja det måste man, svarar jag.
Eller hur e det? Måste man det? Jo visst snablar måste man det? Jag tänkte att det är nog bäst att svara att man måste ha hjälm, för tänk om hon någon gång kommer i situationen då hon själv får prova att åka rymdboll, då gäller det ju att hon är förberedd och rätt utrustad menar jag.

Inga kommentarer: