tisdag, december 29, 2009

Tänna tänna täääännnnnaaaaaa

Vi ska sätta oss till bords och äta middag hos mormor och morfar.
Jag sätter lillebror i hans stol. Direkt säger han
- Momo momo tänna.
Efter några dagar hos mormor har hon lärt sig hur det ska vara när man äter middag med lillebror. Det ska vara tända ljus. Flera stycken helst.
- Ja vi ska tända ljus, svarar mormor.
Men hon är inte snabb nog. För hon går först och hämtar potatisen för att sätta på bordet. Då viker sig lillebror dubbelt, lägger sig över sin fortfarande tomma tallrik, drar ner ögonbrynen så han ser riktigt arg ut och skriker med en röst som kommer ända från tårna
- TÄÄÄÄÄÄÄÄÄNNNNNNNNNAAAAAAAAAAAAAAAAA
Mormor springer och hämtar tändstickorna
- Ja ja ja vi ska tända.
Lillebror pekar först på tomten med värmeljuset
- Tänna uuus
- Ja vi tänder det här ljuset, säger mormor och tänder tomteljuset
- Dä dä dä
Nu pekar lillebror på de fyra stearinljusen.
- Så tänder vi det här, och det här, och det här och det här, säger mormor och tänder fyra ljus med samma tändsticka.
- Båsa båsa
- Här får du blåsa, och mormor sträcker fram tändstickan så lillebror kan blåsa ut.
- Tåd tåd tåd, säger lillebror
Mormor har även fått lära sig att man från röken när man blåsit ut en tändsticka ska låtsas ta en tråd och vira runt tändstickan. Det är ett trick som jag gör. Jag tar en tråd och virar runt tändstickan för att sedan dra till och tändstickan går av på mitten. Lillebror tror att alla kan tricket.
- Jag försöker ta en tråd och göra så men jag kan ju inte det, men jag har fått ta en tråd ändå, säger mormor, för det säger lillebror att man ska göra.
Så söker lillebror med sin blick över rummet. Det är något som saknas. Just det ja. Ett värmeljus saknas. Han pekar på byrån.
- Tänna tänna.
- Ja vi får ju absolut inte glömma det här ljuset säger mormor
Hon tänder sista ljuslyktan och lillebror blir nöjd.
Nu kan vi börja äta.

Inga kommentarer: