måndag, december 14, 2009

Börja skolan?


Helgen bestod av firande av en fyraåring, med kalas i dagarna två. Först barnkalas med 10 barn och sedan mormor, morfar och kusiner nästa dag. Det var en trött liten tjej som glad och nöjd gick o lade sig igår.
Min allra bästa syster hade virkat en hel kak-buffé till min 4-åring, gissa om både hon och jag blev glada. Dom var helt underbart fina, bättre än alla plastiga leksaksbakelser tillsammans. Lillebror blev också fascinerad och gick och sa "tåta tåta" mest hela tiden idag på morgonen.

Vår dotter har i helgen även kommit på att hon inte behöver gå i skolan.
- Mamma, jag behöver inte gå i skolan.
- Jasså, varför inte det?
- Jag kan redan så många saker.
- Som vaddå?
- Läsa, skriva och stava och räkna och sånt.
- Ja jo, men det är faktiskt ganska svårt att stava, så det får man nog ändå gå i skolan och lära sig.
- Men jag kan redan det, titta här.
Hon skriver några bokstäver på ett papper.
- Jo, men vissa ord är ju ganska svåra att veta hur dom stavas, för att dom låter på ett visst sätt, men stavas på ett helt annat sätt. Som till exempel ljus.
- Men det kan jag, J U S, säger hon snabbt.
- Ja fast det är här det blir klurigt, ljus stavas med ett L först, och det hör man ju inte ens.
Hon tittar på mig och ler lite försynt. Jag fortsätter
- Så jag tror nog att du kan lära dig mycket i skolan du med.
- OK, då förstår jag, svarar hon och börjar rita och så var det slut med skoldiskussionen för den här gången. Men om jag har rätt känsla kommer det nog upp fler gånger, men förhoppningvis av en annan karaktär, mer åt att "jag längtar till att börja i skolan"-känslan...

3 kommentarer:

syrran sa...

Jag blir också glad att presenten var uppskattad och hoppas att det blir många fika stunder. Många kramar från din syster

Anonym sa...

Underbart att läsa!

Kram Anna

Olga T sa...

Heja syrran! De där var ju helt underbara. Inte visste jag att man kunde virka kanelbullar, prinsesstårta och dammsugare! Me like:)