onsdag, december 02, 2009

Blodfrågor

Det är nu några real life tough questions kommer att sätta en mamma på prov. Det är nu en nyfiken fyraåring ställer de där självklara men förbannat svåra frågorna. Det är nu det gäller att inte tänka utan bara svara det mest basala så man inte vecklar in sig själv. Det är nu en härlig tid av samspel mellan lära, lyssna och förstå tar sin form.
- Mamma hur tappar man blod?
- Eh? tappar blod? nu hänger jag nog inte med.
Jag försöker febrilt hitta någon koppling till vad vi gjort och vad vi pratat om den senaste tiden men finner inget. Det kan väl ändå inte vara så att hon hängt på den här vampyrtrenden som verkar tagit hela samhället, utom mig, med storm...
- Jomen när man är död har man tappat allt blod då?
- Nja, ja eller förresten jag vet faktiskt inte vad som händer med blodet när man dör. Men man kan inte säga att man tappar det.
Hon tittar på mig lite förundrat. Vet inte en mamma allt. Nope, definitivt inte.
- Men man kan faktist ge blod. Till sådana som kanske råkat ut för en olycka och fått ett stort sår som blöder mycket. Alltså vi har så mycket blod i kroppen att vi inte behöver allt och då kan man alltså ge blod genom att en sjuksyster får lite blod genom en spruta, sedan sparar man det blodet. Och när då den här personen som råkat ut för en olycka tappat mycket blod, då hämtar man det blodet man sparat och ger till honom.
Hela tiden ser jag hur hon lyssnar, tar in, får bilder och hon säger inte ett ord.
Kanske att det inte var riktigt den här förklaringen hon tänkt sig att få när hon frågade sin blodfråga. Men det var ju enligt mina referensramar det jag först kom och tänka på när hon sa tappa blod. Och så blev det så att min dotter fick en lektion i hur man ger blod. Jag sa också hur bra det var att ge blod för att man hjälpte andra. Så när hon nästa gång hon slår sig och får ett sår, säger till sin pappa att hon vill ge honom lite blod kommer han nog att bli bra fundersam....

När blodkonversationen var slut kom nästa fråga.
- Hur känner man att man är törstig?
- Du blir torr i munnen och i halsen liksom.
Eftersom hon precis druckit ett halv glas vatten säger hon
- Jaha, men jag är blöt i min mun och hals.

Inga kommentarer: