fredag, september 25, 2009

Tjuvskylten

Tjuvrädslan är här igen. Min dotter frågar frågor igen

- Mamma låste vi vårat hus
- Ja och vi satte på larmet också.
- Gjorde vi?
- ja
- Va bra.
Sen lugnar vi henne lite till och berättar om larmfirman, att om larmet går igång kör dom ut och tittar till vårat hus. Hon lyssnar, tar in och tänker.
- Men jag har kommit på en bra sak mamma.
- Jaha vaddå?
- Att vi kan ha en skylt.
- Jamen det har vi, en skylt där det står att vi har larm, så tjuven inte ska våga gå in hos oss.
- Men det var inte det jag mena. Vi kan ha en skylt där det är en tjuv och sen ett streck över så när tjuven ser det så vet han att "nä detta är inte mitt hem"
Jag tror jag smälter. Tänk om livet vore lite enklare, lite snällare och världen lite tryggare. Då skulle en sån skylt räcka. Fast det är klart, kommer tjuvarna med helikopter och landar på taket, då ser dom kanske inte skylten....

1 kommentar:

Olga T sa...

Gillar både idén med snigelskylt och tjuvskylt!!