fredag, september 04, 2009

Latpizza


Ikväll skulle vi ha fredagsmys. Vi hade inhandlat lat-pizza. Lat-pizza är deg i vakumförpackning med färdig tomatsås. Det skulle alltså bara vara att ta ut degen, kavla, lägga på tomatsås och tillbehör och voilá, en färdig pizza. Trodde vi i alla fall. Min sambo öppnade pizzaförpackningen, pooof. Han lade ut den på bakbordet och började kavla.
- Men va konstig degen var, den går ju inte att kavla.
Jag går dit.
- Jag får försöka, säger jag efter en stund när han försökt kavla ut den på alla möjliga håll.
Jag tar kaveln och kavlar fram och tillbaka, åt sidan och åt andra sidan. Men inget händer. Den förblir en långsmal korv, som varje gång man kavlar återvänder till sin ursprungliga form. En långsmal korv.
- Va konstigt säger vi båda.
Då kommer min sambo på något.
- Nej va dumma vi är, den var ju redan färdigkavlad. Det skulle ju bara var att ta ut den ur paketet och rulla ut den till en stor pizza.
Detta var numera ett helt omöjligt uppdrag eftersom vi kavlat ihop hela långsmala degen till en oformlig klump som inte hade en enda flik att få tag i för att kunna rulla ut degen till en pizza. Efter mycket pillande och letande så hittade min sambo en liten flik och med mycket möda fick vi ut en långt ifrån pizzaliknande platt deg, men det var nu i alla fall platt, och det var det som var huvudsaken i detta läget. Så vi hade en möjlighet att få på tomatsåsen.
Fast när alla tillbehör var på och osten var lagd som en topping, såg den ändå väldigt mumsig ut. Så mumsig att vår dotter tog fram kameran och helt själv tog ett foto på den.
Och mumsig blev den till slut, vår lat-pizza som blev en trix-och-fix-pizza...

Inga kommentarer: