söndag, september 20, 2009

Snigelskylten

Jag och min dotter var ute och gick. Vi skulle gå till hennes kompis. Vi går genom villaområdet och tittar på de olika husen och trädgårdarna. Så vid ett hus, ser vi en liten hund gjord i plåt, som var uppsatt i rabatten. Den var avbildad så att det såg ut som om den satt och bajsade. Den var vit och mitt på den stod den "No!".
- Titta på den hunden som sitter där och bajsar.
Min dotter skrattar lite och frågar sen
- Vad står det på honom?
- Det står No, svarar jag. Kommer du ihåg vad No betyder?
- Ja det betyder inte.
- Just det, eller nej. Va bra att du kunde det.
- Men varför står det No på hunden.
- Jo, för att dom som bor i huset har satt den skylten där för att dom inte vill att hundar ska bajsa i deras rabatt.
- Jaha.
Hon tänker sen en stund medan vi går en bit till.
- Var har dom köpt den skylten, frågar hon sen.
- Jag vet inte.
- Vi kan ju fråga dom var dom har köpt den.
- Tycker du vi ska ha en sån.
- Inte en precis likadan, men vi vill ju inte att sniglar ska äta det som vi har i våra rabatter. För det vill ju vi ha och så. Alltså kan ju vi ha en sån skylt som det står No på också.
- Jaa, svarar jag lite tveksamt. Hur menar du?
- Jo alltså vi kan ha en skylt som är en snigel och så skriver vi No på den. Så ser dom ju att dom inte får äta där.
Jag skrattar gott och svarar
- Jamen det är ju en helt superbra idé. Det måste du berätta för pappa när vi kommer hem sen. Det kommer han tycka är en bra idé.
Och det kommer ju definitivt lösa alla hans snigelproblem. Och kanske är det så, att vi har missat en grej i våra tidigare försök att utrota sniglar. Dom pratar kanske helt enkelt inte svenska. Dom pratar kanske bara engelska, så att det räcker med att visa dom ett tydligt och bestämt NO!

1 kommentar:

kusinH sa...

Så självklart! jag hoppas att skylten kommer upp så sniglarna förstår!
ha det bra, kramar kusin h