tisdag, augusti 04, 2009

Fikafamiljen

Vi har fikat i oändlighet hela sommaren. Men det hör till tycker jag, som är en riktig fikatjej. Och det har jag uppenbarligen lagt över på hela min familj. Min dotter har blivit en extremfikatjej. Och i sommar har det nog blivit för många kex och kakor på våra fikor. För häromdagen skulle vi fika tog jag fram smörgås, frukt, vatten och kaffe. Vår dotter kommer till bordet.
- Är det detta vi ska fika? Hon ser onekligen förvånad ut.
- Ja, lite smörgås och frukt och så.
- Å men mamma....
- Ja vad tänkte du på?
- Men jag vill ha sånt man ska ha till fika.
- Va menar du.
- Jag menar sånt man SKA ha till fika såklart.
- Jaha och vad ska man ha till fika då?
Hon böjer sig fram och viskar till mig
- chokladkex
Jag smälter som choklad IGEN och tar fram kexlådan. Vår nyinförskaffade kexlåda, där vi får plats med typ tre olika kex. Där fanns nu två olika sorter. Vi har dock en regel, det är att man måste äta något nyttigt först, och det gör hon. Sen tar hon lådan och ställer framför sig. Hon tittar länge och säger sen
- oj, det var många.
Hon riktigt myser
- Man kan nästan inte bestämma sig.
Men det gör hon till slut. Hon bestämmer sig för chokladkexet. Sen är hon nöjd och belåten. Jag tar ett med. Och är lika nöjd och belåten. Så gör även min sambo. Och ser också väldigt nöjd ut. Fikafamiljen i sitt esse.

Inga kommentarer: