torsdag, augusti 13, 2009

Välling-galningen



När vi sa att det var dags för fika, trodde lillebror att på sommaren fikar man ute. Punkt slut. Oavsett väder. Och enveten som han är, skulle han tvunget sitta på utemöblerna, trots att regnet vräkte ned.

Det är snart dags för vår dotter att sluta med välling. På kvällen, tycker vi i alla fall. För att hon inte ska kissa i sängen, tror vi det kan vara en bra grej. Det tycker hon också. Emellanåt. Typ någon gång i veckan säger hon
- Jag ska sluta med välling. Precis som kusinerna.
Men varje kväll är det samma sak ändå.
- Mamma jag vill nog ha välling i alla fall.
Och vi har inte varit hårda. Hon har fått sin välling.
Men i lördags frågade jag igen om det snart var dags att sluta med välling.
- Ja, jag ska sluta på lördag.
- Jaha, svarade jag och min sambo. På lördag alltså?
- Ja på lördag ska jag sluta med välling.
När hon så i tisdags står med mig och lillebror i deras rum och väntar på pappa som gör välling nere i köket säger hon
- Kommer inte vällingen snart.
- Jo du hör ju, pappa håller på därnere.
- Men nu får han vara klar. Mamma jag är galen i välling.
Jag skrattar till
- Va sa du
- Jag är galen i välling, säger hon igen och på ett sätt som verkligen låter helt galet.
- Jasså, skrattar jag, är du galen i välling.
- Jaaaaa jag är galen i välling, upprepar hon och låter om möjligt ännu mer som en galning.
- Men på lördag ska du ju sluta med välling, så då får du ju bli galen i nåt annat.
Hon tittar på mig helt oförstående.
- Ska jag sluta på lördag?
- Ja det sa du ju till oss....
Hon tittar förvånat på mig. Sen kommer vällingen, och hon glömmer allt. Vi läser en saga medan hon dricker vällingen nöjt. Och vi konstaterar, kanske blir den här avvänjningen mycket mer komplicerad än vi trodde från början. Hon är nog galen på riktigt i välling, vi tror henne. Kanske är det dags för operation vällingstopp. Hur nu den ska gå till får vi nog fundera på. Tills dess, får vår galning välling varje kväll.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag höll på med välling till jag var typ 7 eller något... Var min syster som till slut sa till mig att jag var för stor, då slutade jag såklart. Slutsats, det är inte så bråttom ;)

Kickit sa...

Jag har tydligen sagt någon gång en sommar för många, många år sedan att man alltid ska äta ute, så han är inte ensam lillebror.
Välling är väl bra, kan man ju dricka även som vuxen, fast kanske inte i flaska. Och det är klart dricker man precis innan man lägger sig blir man ju kissenödig.

syrran sa...

Många av mina kompisars barn har slutat med välling när de inte får dricka i flaska.

Nez sa...

Idag verkar det dessutom som om datumet har blivit framskjutet. Idag var det nästa lördag som gällde.
- Det var nästa lördag jag menade, hävdar hon....
Och visst, deadlines är ju till för att flyttas :)