fredag, augusti 14, 2009

Kära Benny

Benny heter vår dotters kossa. Eller egentligen fick lillebror Benny när han föddes, men han adopterades ganska kort därefter av vår dotter istället. Benny är favoriten. Först var det en nalle, sen Findus, sen katten Korven, sen Nasse, ja favoriterna avlöste varandra. Men sen kom Benny. Och allt sedan dess har ingen lyckats konkurerra ut honom. Häromsistens sa vår dotter
- Mamma, Benny ska alltid alltid följa med på allt hela tiden. Han ska följa med på allt som jag gör.
Och det har han gjort. Denna sommaren har han verkligen fått göra turné. Han har varit i Grekland, i Blekinge, i olika sommarstugor, ja han hänger verkligen med. Nu i veckan har han fått följa med till dagis, men efter att ha glömt honom där två gånger bestämde hon att dit får han inte följa med något mer. För det är inte värt ångesten när man har glömt honom.
I onsdags grät hon 25 minuter för att han blivit glömd på dagis. Det slutade med att min sambo ringer lite försynt till mig på jobbet och ber mig ta vägen om dagis och hämta Benny. Han hade ju redan sovit en gång på dagis och det skulle han inte få göra en gång till om vår dotter fick bestämma. Och det fick hon denna gången. När jag kom till dagis, hade våra underbart snälla fröknar satt Benny på leksakslådan. Han var så söt där han satt och väntade på att få komma hem. Det kändes helt klart underligt, att hämta en kossa på dagis, enbart, utan barn. Men barnet blev desto gladare när han kom hem igen.

I dag fick dessutom Benny göra stan. Han såg rätt trött ut när vi varit hit och dit bland massvis av människor, barn, spårvagnar, bilar, bussar och stora hus, och till slut satt på vårt bord på restaurangen. Att vi dessutom satt och åt revbensspjäll och ryggbiff kanske inte gjorde honom på bättre humör. Men han säger ju aldrig något, vår lilla Benny. Han bara troget hänger med. Och det gillar vi honom för. Han har blivit en i familjen, helt enkelt. Så mycket att om min dotter någon gång kommer byta ut sin favorit mot något annat gosedjur, kommer jag i smyg att släpa med Benny. För som sagt, han ska alltid alltid följa med på allt hela tiden.

2 kommentarer:

MB73 sa...

Å jag känner igen detta så väl...i Alice fall är det hunden Alfons som får följa med på varenda upptåg & tripp vi tar. En erest hund...jag bara bävar för dendan han blir glömd någonstans...

Nez sa...

jamen eller hur!!! ve och fasa om Benny blivit kvar i grekland!!!