lördag, augusti 29, 2009

Disk - ett lördagsnöje


Tänk att det är så att vissa saker är så himla mycket roligare när man är liten. Som att diska.
- Mamma jag vill också diska, säger vår dotter när jag ikväll ställde mig för att diska upp från middagen.
Hon tar sin tripp-trappstol och ställer sig bredvid mig.
- Det får du jättegärna säger jag och makar mig åt sidan så hon får plats.
Efter någon minut hör vi en annan krabat bakom oss som stånkar och pustar. Det är lillebror som försöker klättra upp på samma stol som sin storasyster. Till slut går det bra och så står vi alla tre med händerna i diskhon. Två par händer är mer lyckliga än mina. Fast jag måste säga att det blir faktiskt roligare att diska när man är tre. Lillebror är lyrisk och säger med jämna mellanrum
- kum, kum, kum, medan han tar upp skum i sina händer och studerar det medan det försvinner.
Jag ber min sambo föreviga vårt härliga diskmoment, och lite senare byter vi alla kläder från dyblöta till torra, och så hade vi gjort en vardagssyssla till ett lördagsnöje...

Inga kommentarer: