fredag, augusti 07, 2009

Tjuvar på riktigt

Idag åkte vi bil till cykelaffären för att köpa cykelhjälm. Min dotter satt i baksätet och fick titta på bilder i vår lilla digitalkamera. När vi kom till affären sa jag att hon skulle ge mig kameran.
- Jag lägger den här bredvid mig, säger hon.
- Nä det är bättre jag gömmer den här framme så ingen tjuv ser den och vill ta den, säger jag utan att direkt tänka på vad jag sa.
Hon ger mig kameran och jag lägger undan den. Jag går sedan och knäpper upp hennes bälte. Hon frågar då
- Mamma, finns tjuvar på riktigt?
- Ja, dom finns på riktigt.
Hon ser uppenbart förvirrad ut.
- VA? finns dom på riktigt.
Jag förstår hur hon tänker. På Bolibompa finns ett program som hon inte gillar som heter "Tjuv och tjuv". Så på nåt sätt hade hon nog förväntat sig att tjuvar inte fanns, eftersom många av dom andra programmen på bolibompa innehåller figurer som inte är verkliga. Jag funderar lite och försöker, med betoning på försöker, förklara
- Ja, dom finns faktiskt. Monster, spöken och troll finns ju inte på riktigt, men tjuvar finns, tyvärr.
Hon ser lite ledsen ut.
- Men kan dom komma nu?
- Njae, vet du att dom flesta tjuvar vill inte att vi ska se dom, så dom kommer när man är borta. När man är hemma, då vill dom inte komma för dom vill inte att vi ska se dom och så vill dom inte att polisen ska se dom heller.
Hur bra gick det där då, tänkte jag, nu kommer hon väl inte våga gå hemifrån för då tror hon att tjuvarna ska komma, så jag utvecklar min förklaring
- Du vet att det är därför vi låser våra dörrar hemma och har larm och så. För då tjuter larmet om tjuven kommer och då blir han rädd och springer därifrån.
Hon ser lite gladare ut.
- JA, för tjuven har ju inte våra nycklar.
- Nä precis, och nu får vi nog gå in i affären så vi inte behöver tänka på tjuvarna mer tänker jag för nu kan jag nog inte förklara mer.
Eller kanske jag skulle spätt på allt vad jag orkade och tagit den fullständiga lektionen i den bistra verkligheten, och berättat om mördare, banditer och allt annat avskum...fast nä, just nu räckte det nog med att tjuven blev verklighet...

Inga kommentarer: