onsdag, juli 29, 2009

Lär dig titta noga

Ibland säger man som mamma saker rutinmässigt. Man vet liksom att för att vissa saker ska ske måste man be om det i genomsnitt fyra gånger innan något händer. Ska en tre-åring borsta tänderna säger man
- Går du och borstar tänderna är du snäll.
4 gånger. I bästa fall händer det då. I vanligaste fall får man ta tandborsten till treåringen.
Likadant är det med pyjamaspåklädning, vanlig påklädning, sitta-ned-vid-matbordet, gå-ut, gå-in ja i princip allting man ber om måste upprepas flera gånger.
Så i vanlig ordning säger jag till min dotter, utan att vara speciellt uppmärksam, en första uppmaning
- Kan du ta på dig pyjamasen är du snäll.
Hon säger då
- Men det har jag ju redan gjort.
Jag tittar upp förvånat
- Oj, jaha, jag tittade inte.
- ÅÅÅ men mamma, lär dig att titta noga.
Ja, sannerligen, mammor måste lära sig att titta noga, för i ett av fjortonhundra fall, händer det att ens barn gör som man säger innan man säger det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur lyckas ni fika så mycket utan att det syns på figuren? /Stina