torsdag, juli 09, 2009

Stökig bil

Vi har uppenbarligen en stökig bil. Vår dotter åkte nyligen med sin kusin i deras bil. Senare samma dag säger hon till sin kusin V
- Vill du titta på min bil?
- Okej, säger V
Vår dotter hoppar in i vår bil, upp i sin bilstol och vänder sig sen mot kusin V
- Vi har en stökig bil.
Ja, det har hon ju rätt i tänkte jag. Och det innebär att vi antagligen måste städa den ganska snart eftersom barn ändå har en ganska hög tröskel vad gäller stökighet.
Idag åkte jag och vår dotter i mormor och morfars bil. Innan vi körde iväg fick mormor, vår dotter och jag sitta i bilen och vänta en stund på morfar. Vi småpratar lite. Efter en stund säger min dotter
- Mormor vi har en stökigare bil än du.
Jaha, tänkte jag, då var vi där igen. Börjar min dotter bli en liten pedant, börjar hon pika mig för att vi inte städar bilen tillräckligt. Eller har hon bara precis börjat upptäcka skillnaden mellan stökigt och städat. Mormor svarar så
- Jasså har ni det. Hur har den blivit så stökig då.
- Jag vet inte riktigt, jag har en massa leksaker där och så.
Jaha, hon tar i alla fall på sig en del av nedstökningen själv. Det var ju faktiskt nobelt. Men en sak är säker i alla fall. Vi behöver städa vår bil.

Inga kommentarer: