fredag, juni 26, 2009

Implånerad

Kusinerna var här och vi bestämde att åka till glassaffären och äta glass i stora lass till barnens förtjusning. Småtjejerna skulle ha likadana glassar, choklad med strössel. Vår dotter tog i bägare, kusinerna tog rån. I sommarsolens gassande strålar smälte glassen fort, och kusinernas glass rann ner längs rånet och fortsatte ner längs händerna. Till slut togs beslutet att lägga ner glasskulan i en bägare ändå. Kusinernas mamma säger
- Vi får nog ändå bada och duscha ikväll ändå, så det gör inget om vi blir lite kladdiga av att äta glass.
- Jag vill också bada och duscha ikväll säger vår dotter.
Min sambo och jag tror inte våra öron. Vår dotter vill oftast INTE bada och duscha frivilligt. Det är mycket trugande innan vi får skrubba vår lilla brummellisa. Så vi tittade på varandra med förvånande blick och min sambo säger
- Va sa du, vill du också bada och duscha ikväll.
- Ja det vill jag.
- Ja då säger vi det, flikar jag in snabbt innan hon hinner ändra sig men då frågar hon i stället.
- Men hade ni tänkt det eller?
- Att ni skulle bada och duscha ikväll, nja ja....jo
- Men HADE ni tänkt det eller att vi skulle bada.
- Ja det hade vi tänkte, säger min sambo och vi undrar varför det var så viktigt för henne att veta, men vi vågar inte fråga, allt för att hon inte skulle ändra sig.

Lillebror är med och äter glass också, men till vår förvåning vill han inte ha så mycket utan gick på äventyr längs trottaren. Längs trottoaren fanns avspärrningsstaket eftersom det var vägarbete på vägen och en stor grävskopa stod uppställd innanför avspärrningen. Lillebror springer fram och tillbaka längs staketet, ibland följer storasyster honom. Han springer fram till staketet och står nära det med näsan mot stolparna, jag går dit och försöker få med honom tillbaka till vårat bord. Han står kvar, jag försöker gång på gång, storasyster ser på. Till slut säger hon.
- Han vill inte följa med för han är så implånerad av grävskopan.
Jag skrattar till
- Ja det har du nog rätt i, det är därför han vill stå kvar.
Men det dröjer inte länge förrän lillebror piper iväg igen och hinner plocka upp en sked från marken och stoppa i munnen och lite senare även plocka upp strössel från trottoaren att mumsa på...

Inga kommentarer: