torsdag, juni 04, 2009

Glöm inte undantagen

Det kan vara förvirrande för barn när vi vuxna försöker förklara hur saker och ting fungerar här i världen och hur dom ska förhålla sig till olika saker. Jag menar det är ju inte en helt okomplex verklighet vi lever i. Särskilt svårt är det för dom när vi säger en sak och sedan sker något som bevisar något helt annat.

Som igår när vi gick till lekplatsen. Vi går över övergångsstället och jag ber min dotter hålla i lillebrors vagn eftersom det är farligt med kombinationen bilar, barn, vägar, övergångsställen osv. Men allt det där vet hon sedan länge och hon har stor respekt för bilar och håller gärna i vagnen när vi går över vägen. När vi sedan kommer till gångvägen som går hela vägen bort till lekplatsen säger jag till henne
- Nu kan du springa i förväg om du vill, för här får man ju bara gå och cykla. Här kör inga bilar, nu behöver du inte hålla i vagnen.
- Nä här får inga bilar köra, säger hon också.
Hon springer iväg en liten bit, men inte så långt, för hon ser något som gör att hon stannar upp, vänder sig om och tittar på mig, frågande. Jag tittar uppåt gångvägen för att se vad det var som hon såg. Där framme ser jag så en liten service-SMART-bil från kommunen som kör, ja just det, MITT PÅ GÅNGBANAN. Jag förstår hennes förvirring och säger
- Den där randiga bilen får faktiskt köra på gångvägen. (ja, bilen är randig, blå vit randig, ganska ful, men även ganska snygg om man bor i göteborg) Det är en bil som åker runt och håller ordning på gångvägen, typ tömmer papperskorgar, städar och så.
- Jaha, säger hon och så börjar hon springa igen.
Typiskt tänkte jag. Nästa gång när jag förklarar något får jag se till att ta med undantagen.
Vi hinner inte många metrar förrän nästa undantag är ett faktum.
- Mamma titta polisbilen! Han kör här!
- Jamen titta, säger jag, en till bil som kör på gångbanan. Polisbilen är faktiskt också en bil som får köra på gångbanan.
- Jaha, säger hon och vi går upp på gräset så att polisen kan köra förbi.
Vi går vidare till lekplatsen. Hon upprepar hur det egentligen fungerar det här med gångbanor
- Bilar får inte köra på gångbanan, bara om det är polis eller en liten bil som plockar skräp.
Precis. Nästa gång ska jag komma ihåg att fundera på undantagen....
Dessutom förbannade jag den där polisbilen flera gånger tyst för mig själv och någon gång inför min dotter, för när vi fick väja undan för den och gå upp i gräset körde jag vagnen i en hundbajs. Dessa undantag till hundägare som inte plockar upp skräp efter sig, borde inte få gå på gångbanor....

2 kommentarer:

MB73 sa...

Ville bara lämna ett litet avtryck =)! Följer din blogg med nöje, och har slunkit in via AMs blogg, men nu lägger jag upp mej som en "följare" av din direkt.Mysigt att följa hur Ni har det och ofta skratta igenkännande i allt var en påhittig 3½ årig tjej kan hitta på.../Malin

Nez sa...

å roligt att du är här o läser. Jag har sett att du oxå brukar kommentera hos fru r, och det är kul om du lämnar avtryck här också! Det blir man glad av! Hoppas allt e bra med er familj!! kram a