lördag, juni 06, 2009

Dockan i garaget

Vår lillebror han kan ibland sitta ner och leka med leksaker en lite längre stund och vara fascinerad. Det är inte så långa stunder än så länge, är man bara ett år så finns det ju mycket som lockar och då är det inte läge att sitta för länge med en och samma sak. Min kompis frågade mig häromdagen vad vår lillebror hade för favoritleksaker. Jag fick fundera ganska länge på vad det är som han tycker om att pyssla med, det var inte helt självklart.
Tuschpennorna kom jag på är nog det han kan sitta längst med och greja. Ta av och sätta på korkarna, rita lite grann, ta pennorna i munnen lite, rita lite till osv.
Sen kan han sitta och leka med duplo en stund så där ibland, men det är precis att han får ihop två bitar så tålamodet med att bygga tryter när han tagit isär alla bitar som sitter ihop och det sedan tar flera minuter att få ihop två stycket igen.
Visst kör han ibland med sina duplotraktorer emellanåt också, men inte ofta något medvetet.
Jag har satt honom framför garaget någon gång också och visat hur man kör bilarna nedför rampen. Han har härmat någon gång och lyckats, men tröttnat ganska fort.
Det som faktiskt är mest intressant för honom är att få göra det som storasyster gör vilket han oftast är för liten för och inte får göra. Som att greja med sällskapsspelen, eller pussel med många bitar, eller de små små små dockorna polly pocket. Dom är väldigt attraktiva för en ettåring. Polly pocket skorna är mindre än russin, deras kläder är gjorda av mjukt segt tuggvänligt gummi, och dockorna är bara lite längre än en smurf. Dessa leksaker är alltså bannlysta för lillebror. Storasyster får bara leka med dem där lillebror inte når.

Häromdagen var jag i köket och lillebror i lekrummet, jag hade försökt få honom att leka med bilar garaget och nu satt han faktiskt där och lekte med bilarna, eller det var i alla fall vad jag trodde. För när jag efter ett tag märkte att det varit tyst ett riktigt långt tag fick jag den där känslan som alla föräldrar får när det blir för tyst....nu har någon fått tag i något som denne någon egentligen inte får få tag i. Och mycket riktigt, lillebror satt med en polly pocket docka och lekte. Jag höll på att störta fram och ta den i från honom, men när jag såg hur han satt och snällt lekte med den genom att försöka få dockan att glida nedför rampen hejdade jag mig. Han var helt inne i leken, varför störa då. Länge satt han och stoppade dockan emellan parkeringsplanen och hon fick även bli intryckt i hissen.
Så här hade jag nu en optimal kombination av killochtjejleksaker, som verkade gå hem.

Inga kommentarer: