söndag, juni 07, 2009

Give me five

Jag stod i badrummet och bytte blöja på lillebror. Inga tvättservetter fanns kvar och jag bad storasyster som också stod i badrummet att hämta de nya vi köpt som fanns i köket. Snäll som hon är gick hon iväg och kom tillbaka med paketet med tvättservetter.
- Å va snäll du är som hjälper mig. Det är tur jag har dig, säger jag till henne.
Hon tittar glatt på mig och säger
- Jajjamensan fattas bara!
- Ha ha, precis, fattas bara, skrattar jag.
- Give me five säger hon sen och sträcker upp sin lilla hand.
Jag skrattar ännu mer och säger
- Give me five!
- Nej vänta, hon sträcker så fram båda händerna och vi klappar ihop våra händer och sen fortsätter vi en liten stund och gör en klapplek.
Sen springer hon iväg igen. Ja vad hade jag gjort utan henne. Det går inte att föreställa sig.

För övrigt har våra barn en leksak som jag berättat om tidigare. Arken. Den har en massa djur som gör olika läten, plus att det finns melodier den spelar samt några fartygsliknande ljud som vattenslurp, ångbåtsljud och någon slags båttuta. Alla ljud framkallas genom att någon trycker på någon knapp någonstans på arken. Trodde vi. Men emellanåt lever den sitt egna liv. För ikväll har den ångat på utan att vi gjort någonting. Jag trodde den hade hakat upp sig, men så fort jag närmade mig den för att knuffa till den så tystnade den. Antingen så spökar det här hemma, eller kanske mer troligt, Gud himself har hittat arken och vill nu försöka få liv i den inför nästa naturkatastrof...

1 kommentar:

MB73 sa...

Vilken spännande Ark! Vi har en liknande företelese hemma hos oss...en talande hund från Fischer Price, som helt plötsligt kan kläcka ur sej hela alfabetet utan att vi ens kommit i närheten...