onsdag, april 07, 2010

Sjunga till sömns

Kan säga att det är mer än lovligt svårt att natta en liten kille som ligger och sjunger för full hals.
- Tjinna lonna stonkkkaaaan
ropar lillebror där han ligger i sin säng.
- nackamakka damm
Det är pippis sång när hon väntar på att prussiluskan ska komma och hämta henne till barnhemmet.
- Puuuusiluuskan tjinnalonna ston hej sveeeeej
fortsätter lillebror. Inte sjungandes, utan mer skriksjungandes.
- Tyst snälla du, nu ska vi sova, säger jag till honom i början.
Efter ett tag blir det mer argsint.
- Lillebror, nu är du tyst!
- Hålla handen, hålla handen.
Jag smälter. Håller handen och känner hur han slappnar av. Nu, tänker jag. Nu somnar han.
- Tjinna lonna stonkaaaan, ropar lillebror efter 4 sekunder.
Tjena liksom. Inte somnar gaphalsen för det.
Som tur är somnar storasyster lätt i lillebrors operatoner.
- Mamma ligga dä
- Jag ligger ju bredvid dig, svarar jag.
- Hålla handen.
Jag håller handen. Två sekunder är han tyst.
- Maaboj, maaaboj. åååå åååå.
Han går över till sin melodifestivalrepetoar. Manboy.
- Tyst, nu sover vi, säger jag.
Han tystnar. Två sekunder igen.
- Yeba oh oh.
Ytterligare spår ur melodifestivalen.
- Nu går mamma ut.
- Nääää mamma ligga dä.
- Jamen då får du vara tyst.
- Mmmm, svarar han.
Vi håller handen. Två sekunder.
- Yeba oh oh!
Jag ger upp. Han får sjunga. Storasyster verkar inte vakna av det. Och jag somnar också. När min sambo kommer upp och väcker mig, har lillebror somnat.
Bra sjunget lillebror, du lyckades få oss alla till sömn.

Inga kommentarer: