måndag, april 05, 2010

Hålla handen

Lillebror vill ofta hålla handen. När han ska somna, när vi åker bil, när han ser på tv och även när han sitter och äter. Det är tryggt för honom. Och vi älskar att hålla hans lilla hand. Men ibland är det lite svårt att hålla handen och göra andra saker samtidigt. Som att köra bil. Det är inte lite svårt, det är faktiskt jättesvårt och dessutom helt livsfarligt. Så idag när vi åkte från mormor hör jag lillebror bakom mig säga
- Handen, hålla handen.
- Lille vän, jag kan ju inte hålla handen när jag kör.
Det var kväll och sovdags. Lillebror och storasyster skulle somna i bilen på väg hem. Då var det en hand lillebror behövde. Han börjar gråta.
- Haaaanden, snyftar han.
Då säger storasyster
- Jag kan hålla dig i handen.
Hon sträcker över sin hand till hans. Så sitter dom där i baksätet, fastspända så att dom får verkligen sträcka på sina små armar för att kunna hålla varandras händer. Jag tittar i backspegeln. Lillebror blir nöjd, när storasyster ger tröst. Våra små underbara kottar, ni är en saga för god för att vara sann...

1 kommentar:

MB73 sa...

Ja, visst är det underbart, de där små unika ögonblicken av äkta syskonkärlek...