fredag, september 15, 2006

Vad är du för städtyp?

Jag undrar om ens personlighet faktiskt speglar av sig i hur man städar sitt hem.
När jag har diskuterat med andra har jag funnit att det finns en outömlig mängd av olika städpersonligheter, OCH skall tilläggas mycket intressanta sådana. Så om du luskar ut hur dina vänner, arbetskamrater och släktingar städar tror jag du får reda på mycket mer om själva personligheten än vad du tror. DESSUTOM kommer du få många användbara städtips och en hel uppsjö av inspiration till din egen städning.
Jag ska nämna några städtyper jag har stött på och som jag har inspirerats av.

Det är den strukturerade, får-mycket-gjort-typen som går upp tidigt som attan i söndagsottan. Städar febrilt i någon timme eller två, med dammsugning, minst våttorkning två gånger och får gjort hela städningen innan ens familjen hunnit tänka på att vakna. Lagom till svensktoppen och förmiddagskaffet luktar det såpa och diskbänken går att spegla sig i.

Det finns den uppfinningsrike och finurlige på gränsen till lata städtypen. Den typen som har en fast städtid varje vecka, men som gärna ser att det ska gå på fortast möjliga tid. Kanske rent av lite sportslig tävlan i det. Klockar ibland dammsugningen för att se om det går att övervinna förra veckans dammsugning. För att spara på krafterna när det gäller att torka av listerna, tar man fram ett par gamla tubsockar som man sparat sen början av 90-talet. Dessa tas på, sedan är det bara att lyfta foten en aningen över golvytan så att det går att damma av listerna med tårna.

Vi har ju även den effektiva snabb-städaren, som får ytan att se städad ut men under fasaden finns ett mer eller mindre ordnat kaos. Oftast kommer den här typen fram hos mer eller mindre alla oss när vi väntar halv-spontana besök. Då hamnar skruvmejslar som ligger framme i nedersta kökslådan för att det inte finns tid att gå till källaren/garaget, tvättade kläder får slika ned i tvättkorgen eftersom det är snabbare än att vika ihop och lägga in i garderoben och gamla tidningar slängs in i städskåpet. Om toaletten inte hinner torkas av, kan det även hända att precis när gästerna kommer, måste värdinnan/värden gå på toaletten. Väl därinne poleras handfatet av med toapper och såpa hälls i duschbrunnen för att det i alla fall ska lukta fräscht.
Problemet med snabbstädningen är att tvättad tvätt tvättas flera gånger, skruvmejslar försvinner och dammsugaren får inte plats i städskåpet för att det ligger högar med tidningar där.

Fast det som inspirerat mig mest vad gäller städning är ett råd jag fick av en mycket klok person: "Några dammtussar i hörnet, visar bara att man gjort nåt roligare"

Inga kommentarer: