lördag, september 23, 2006

Böcker böcker alla dessa böcker

Jag har läst en bok som heter Vindens Skugga. Där finns det ett stort stort källarförråd som heter "de bortglömdas böckernas bibliotek".
Tänk om det hade funnits i verkligenheten. Då kunde man lämnat in alla sina böcker som man läst där och så kunde folk gå dit och låna ens gamla böcker.

För som det är nu har jag ingen aning om vart man ska göra av sina gamla utlästa böcker. Vad gör du med de böcker du läst ut? Står de kvar i bokhyllan och tar upp plats? Hur får du då plats med nya böcker som du ännu inte läst?

För min del tar det nämligen emot att slänga böcker som är nästan nya och man precis läst ut. Är det så alla gör kanske? Slänger sina böcker? Eller har alla så mycket utrymme att de får plats med både lästa och olästa böcker?

Jag känner dom som försökt sälja böcker på loppis, men det är ingen direkt åtgång där. Begagnade böcker verkar folk ha gott om ändå och vill inte köpa någon annans. Är det sen pocketboken kom, så att böcker är FÖR billiga? Det blir liksom inget värde i dem längre. Jag har nog fastnat i det gamla sättet att tänka om böcker. Förr hade de ett värde och gick att sälja på antikvariat. Men nu är böcker en konsumtionsvara. Slit och släng böckerna är här. Jag får nog helt enkelt ändra attityd. Det är OK att slänga böcker. Eller ?

1 kommentar:

Nez sa...

Ha ha, :-) ja det var ju ett väldigt bra råd! Jag får välja ut den i min bekantskapskrets som jag vet är sämst på att lämna tillbaka saker och så får jag låna ut alla böcker till den personen. Fast när jag säger så nu så kommer väl ingen vilja låna böcker av mig för då tror dom att jag tycker att dom är usla på att lämna tillbaka saker...ha ha ha.....