måndag, mars 01, 2010

Den prickiga grytlappen

Ni som trodde tomten bara fanns på julafton får nog tänka om. Här hos oss kan tomten dyka upp närsomhelst. Eller nu senast var det faktiskt tomten och tomteflickan som kom på besök. Bara sådär, en vanlig februarifredag.

När mormor var här hade hon med en mössa till storasyster. Världens gosigaste mössa, varm, fleecig, hello kittyig, och hemmasyddig av världens bästa moster. Men när lillebror sträckte fram handen till mormor och sa
- Ja mösssa, ja mössa och tittade vädjande på henne, sa mormor lite ledsamt
- Jag hade ju inte nån mössa till dig.
- Ja me, sa lillebror.
- Men du kan ta dom här som jag hade med till mamma, säger mormor snabbt och tar fram en prickig grön grytlapp och en svart prickig grytlapp.
- Jaaa ropar lillebror.
Han tar den gröna grytlappen och drar den intill sig och tar sen och ger mig den svarta.
- Min, min, ropar han glatt och knatar iväg lika lycklig över den prickiga grytlappen som storasyster var i sin mössa.

Någon dag senare undrar min sambo varför lillebror prompt ska ha den prickiga grytlappen som hänger vid spisen.
- Han fick den av mormor, sa jag.
- Vaddå?
- Han fick den av mormor och nu vill han ha den hela tiden.
Så igår skulle grytlappen tvunget vara med och äta middag. Den fick först ligga bredvid tallriken och sedan lite senare fick den ligga precis bredvid lillebror i barnstolen.
Idag när jag kommer hem, lagom till bolibompastunden, hittar jag min sambo med storasyster i knät framför TV:n. Lillebror, han sitter i sin fåtölj, med grytlappen i knät.
- Sitter du och gosar med grytlappen, frågar jag.
- Mmmmm, säger lillebror och trycker den prickiga, gröna grytlappen mot bröstet.
Posted by Picasa

1 kommentar:

Olga T sa...

Ha, ha! Underbart! Ett mormor-fan som troligen kommer att bli kock.