måndag, mars 29, 2010

Konstuppvisning

Idag innan läggdax hade storasyster uppvisning i sitt rum. Jag och lillebror var publik.
- Jag ska göra konster innan vi lägger oss. Göra konster för er. Ni får sitta där borta.
Det gör vi. Vi sätter oss därborta vid bokhyllan medan hon kliver upp på madrassen nedanför hennes säng.
Och sedan följer en rad mystiska, krumeluraktiga danspositioner. Inte alls sådana uppvisningar som jag brukade göra själv i den åldern. Då hade jag ett hopprep och sjöng Madickens piluttavisa. Nä detta var mer modern dans av högsta klass. Jag och lillebror kände oss väldigt kulturella som hade fått se detta första utkast av storasysters nästan ryskinspirerade dans. För samtidigt som hon dansade rabblade hon en obegriplig ramsa som lät i princip som någon rysk visa. Mycket underhållande.
Lillebror skulle sen prova på samma moderna danssteg, men hamnade hela tiden med huvudet nedborrat i madrassen och rumpan upp i vädret. Inte lika utstuderade poser, men han gjorde ett tappert försök.
Jag undra jag vad vi får se på nästa konstuppvisning. Jag ska nog då efterfråga en mer varm, sydlänsk dans och se hur hon framställer det...

Inga kommentarer: