tisdag, mars 23, 2010

Lappen bak

- Nu ska jag bara ligga här och inte röra mig.
Storasyster vet hur man njuter av ett bad. Hon lägger sig stilla i vattnet när lillebror fått hoppa ur. Och det ser hur härligt ut som helst. Fast hon vet bara hur det är att njuta i en minut. För efter det tar hon och slänger sig fram och tillbaka, fram och tillbaka i badkaret. Från huvudändan till fotändan. Hon "simmar" och gör vågor. Det som nyss såg kristligt fridfullt ut, har nu förvandlats till de sju havens värsta oväder. Och det är ju precis så det är att ha barn. Från kav lungt till total storm på noll sekunder.

Senare är det pyjamasdags. Storasyster tar på sig sitt nattlinne.
- Nu fick du lappen fram, säger jag till henne.
Hon drar ur armarna ur ärmarna och snor runt nattlinnet så det kommer rätt.
- Mamma tänk om det inte hade funnits lappar.
- Hur menar du?
- Då hade man kunnat ta på sig kläderna hur man ville.
- Du menar fram och bak liksom, undrar jag.
- Ja precis. Och tänk om alla kläder skulle se likadana ut, fortsätter hon.
- Va tokigt det hade varit, svarar jag.
- Ja, jättetokigt.

Jag undrar jag om vi verkligen hade klarat oss utan dom där lapparna som visar vad som är bak. Tänk va förvirrade alla hade varit.
- Är detta nu verkligen fram? Jag vänder på tröjan.
- Nä, nu ser det konstigt ut. Vad tror du är bak?
- Vaddå finns det ingen lapp.
- Näe, dom har ju tagit bort alla lappar.
- Hur ska vi då veta vad som är bak.
- Precis!! Jag vet!! Helt sinnessjukt. Och jag som trodde att lapparna var här för att stanna. Men det var väl bara någon modegrej....

Inga kommentarer: