onsdag, mars 17, 2010

Löjliga familjen

En halv-jobb dag kombinerad med halv-VAB-dag. Inget konstigt alls för småbarnsföräldrar. När jag avlöser min sambo, som tagit första delen av VAB-dagen, får jag även ta över hans hand i UNO. En urusel hand visar det sig, jag förlorar stort mot vår dotter. Vi fortsätter med en duell i löjliga familjen, det går bättre, oavgjort. Eller som man säger till barnen
- Vi vann båda två.
Vi läser böcker och bygger lego. Men sen börjar jag göra middag. Och med mindre uppmärksamhet från mig, blir genvägarna till action kortare. När jag dessutom får ett telefonsamtal på min mobil tappar jag helt kontrollen, och lillebror och storasyster jagar varandra, krockar, men skrattar, storasyster får tag i saltströaren och saltar golvet. Hon tar sedan tag i telefonen och slår det senast slagna numret, som tur är kommer hon till mormor.
Vid middagen fortsätter galna familjen sin kväll genom att lillebror sitter och kammar håret med morotstavar och storasyster sitter i en bilbarnstol, som hon ställt på en vanlig stol och äter sin middag. Efter middagen är det bolibompa time. De två syskonen sitter framför TV:n och jag hör hur lillebror ropar
- De ä löda, de e löda.
- Nej det är måndag ropar jag tillbaka.
- De e löda. Löööööda, ropar han tillbaka.
- Nej det är måndag, ropar jag igen.
- Tisda? skriker han som svar.
- Nej måndag, ropar jag igen.
- Fukt? svarar han.
- Ja du kan få frukt, så går jag in med en liten skål vindruvor till de små trollen.
- Tisda? säger lillebror.
- Nej måndag, här får ni vindruvor.
- Jaaaa viruvor, ropar lillebror.
Jag går skrattande därifrån, och tänker att vi lätt hade platsat i den där löjliga-familjen-kortleken.....

Inga kommentarer: