lördag, november 07, 2009

Trädallergiker

Vid eftermiddagsfikat hade vi besök av vår dotters kompis S. Jag hade serverat dom varsin liten portionsyoghurt och skulle ta fram det bröd som min sambo bakat när jag kom på att det var bäst att fråga om S hade ätit nötter innan då brödet innehöll nötter. Jag var nästan helt säker på att hon gjort det men jag frågade ändå.
- Har du ätit nötter innan?
S svarar med munnen full med yoghurt
- mmm det har jag flera gånger.
- Va bra för det var nämligen nötter i detta brödet, så då kan du äta det.
Eftersom min dotter känner flera stycken som är allergiska mot viss mat frågar hon S
- Kan du äta allt?
S tittar på henne och tänker en kort stund och svarar sen
- Nä inte träd och sånt.
- Nä just det, svarar jag medan jag försöker hålla mig för skratt, det kan vi ju inte äta, det är ju lite svårt.
Min dotter fortsätter
- Jamen kan du äta glass och så.
Hon tänkte antagligen på dom hon känner som inte dricker mjölk.
- Ja det kan jag, jag kan äta mycket som är gott.

Inga kommentarer: