lördag, januari 15, 2011

Vem plockade sockret?

Vi har en mysig eftermiddag med blåbär till mellanmål. Storasyster hade bara minutrarna innan mellanmålet gråtit storartat för att det inte blev semlor. Jag tyckte blåbär och varm mjölk och socker var en bättre idé. Semlorna kommer tids nog, med en pappa i huset som avgudar semlans existens.
På blåbärspåsen jag tog ur frysen stod det "Blåbär ca 4 dl, 2009", skrivet av mormors handstil.
- Tänk att vi kan sitta här mitt i vintern och äta blåbär som plockades förra sommarn, sa jag. Det är härligt, eller hur?
- Mmm, svarar både lillebror och storasyster med munnen full av blåbär.
- Vem har plockat blåbären undrar så storasyster.
- Det har nog mormor för det var hon som hade skrivit på påsen, svarar jag.
Det blev tyst en stund. Så frågar lillebror
- Vem har plockat sockret då?
Jag skrattar till, men skrattet fastnar i halsen då jag inser att någon måste ju faktiskt ha plockat sockret nångång, och det har jag aldrig tänkt på. Hur ska jag förklara det här.
- Ja du, det var en bra fråga, det är ju faktiskt nån som plockat sockerbetor, eller sockerrör, som man gör sockret av. Men vem det är, det vet jag faktiskt inte.
Lillebror ser förvirrad ut. Storasyster också.
- Men hur gör man socker då, undrar hon.
- Oj, ännu bättre fråga, det vet jag inte. Kanske man kokar det och sen låter det svalna och sen torkar det och mals sönder. Fast nä, jag vet inte.
Ja, tänkte jag, hur gör man socker egentligen. Så kom jag på en briljant idé.
- Fråga pappa när han kommer hem, han kanske vet.

Vid middagsbordet undrar storasyster
- Pappa, hur gör man socker.
- Av sockerrör eller sockerbetor.
Nä nu kom han för lätt undan så nu måste jag fortsätta frågan
- Jamen hur gör man när man plockat sockerrören?
- ehhh...det vet jag nog inte, kanske man hettar upp det på nåt sätt.

Hur man gör socker förblev ett mysterium, men i dagens supermoderna samhälle finns nog svaret bara en google-sökning bort. Däremot förblir själva ursprungsfrågan ett mysterium:
Vem plockade sockret?

1 kommentar:

AKA sa...

Ljuvligt med barn! Sann inspiration! Kul att du hittade mig så att jag hittade hit! ser fram emot att följa dig!