torsdag, januari 20, 2011

Öppet Måndag och Fredag

Storasyster har precis lärt sig att läsa. Hon har knäckt koden liksom. Så där så att hon kan läsa det mesta. Vilket hon också gör. Överallt hittar hon ord att läsa. På mjölkpaketen, på TV:n, på leksaker, i tidningar, på skyltar, på affärer och bilar. Hon är ordslukar utan dess like.
Idag åkte vi till affären efter dagis. När vi parkerat frågar hon
- Vilken dag är det idag?
- Torsdag, svarar jag, och i morgon är det fredag.
- Då får man inte gå in i affären idag.
- Jasså, får man inte det.
- Nä, för på skylten står det att man får gå in måndag och fredag. Idag är det torsdag och då får man inte gå in i affären.
Nu inser jag att hon läst på öppettiderna som lyser ovanför affären. Där står det Må-Fre 9-21 Lö 9-18 Sö 9-18.
- Jaha, nu förstår jag vad du menar. Fast det där lilla strecket som är emellan Måndag och fredag, betyder att det är alla dagar emellan måndag och fredag. Fast det var ju inte så lätt att veta för dig.
- Jaha, då förstår jag. Alla dagar blir det då.
- Precis, och siffrorna betyder vilka tider på dagen dom har öppet.

Visst har hon knäckt läskoden, men det finns ju än dock fler koder att lösa för att kunna förstå allt man läser....

4 kommentarer:

Kickit sa...

Härligt! Minns mina egna barn just den där perioden när de läste överallt och testade sin nyvunna färdighet hela tiden.

Unknown sa...

Åh så kul att hon har börjat läsa! Kan kanske skicka ner ett brev till henne nu då. Hoppas allt är fint med er! Kram från kusinen

Nez sa...

Jaaa det skulle hon älska, att läsa egna brev. Det är ju uppskattat det vet ju både du o jag :) kram till er alla.

Olga T sa...

Underbart! Det där är så speciellt att vara med om. Upplever ju detta i jobbet också. Lika häftigt varje gång!