tisdag, januari 04, 2011

Hemma-teater när det är som bäst

Det var teater på programmet när jag kom hem från jobbet idag.
- Mamma sätt dig i soffan i lekrummet.
- Du får gå genom TV-rummet.
- Oj, va spännande svarar jag.
Jag går in till soffan och sätter mig.
- Nu börjar det, ropar pappa-drake som sitter i tv-rummet med en filt över huvudet.
Som ur ett trollslag uppenbarar sig två små figurer från bakom soffan.
En prinsessa i skir rosa klänning och en prins i spidermantappning och guldskor.
- Hej, säger prinsessan i rosa, jag heter prinsessan Victoria.
- Hej, säger spidermanprinsen i guldskor, jag hetej pjinsessan Benny.
- Nej, rättar storasyster, du är prinsen Benny.
Lillebror härmar efter
- Jag äj pjinsen Benny.
- Oj, va fina ni är.
- Vi ska gå och rida på draken, säger prinsessan Victoria.
- Va, finns det en drake, svarar jag.
- Ja, däj inne, säger prinsen och pekar in i TV-rummet.
Pappa-drake står på knä med en filt över ryggen och huvudet.
- Jag är draken, säger han med lite mörkare röst.
- Vi vill rida på dig, säger prinsessan.
- Men jag är ju en farlig drake, pappa-drake höjer händerna och armarna till en slags kloliknande rörelse.
Då går både prinsessan och prinsen med bestämda steg mot draken och ger honom en kram. Draken blir så förvånad att han inte vet vad han ska göra.
- å jag har aldrig fått någon kram, säger draken. Bums, så blir draken snäll.
- Nu får ni rida på mig, säger draken, och prinsessan slänger sig upp på drakens rygg som om hon aldrig gjort annat. Prinsen har det lite kämpigare. Han försöker och försöker. Till slut vänder han sig till mig med och tittar med sina stora prinsögon och frågar
- Kan du hjälpa mig upp?
Det gör jag. Världens bästa Victoria och världens bästa Benny rider iväg på världens bästa pappa-drake, bort till horisonten i köket. Jag applåderar för fullt.
Det kallar jag teater när det är som bäst.

Inga kommentarer: